OYA
Dolacz do nas facebooku
Zadzwoń do nas:
telefon: 22 772 41 31
tel. kom: 601 307 900
Zapytaj o oferte
Rejs Arktyczny 2013
2013-01-22

Rejs dookoła Bieguna Północnego 2013

Mapa Bieguna 

Opis rejsu, trasa i załoga

opracowanie: Michał Kochańczyk

Celem wyprawy jest przepłynięcie jachtem żaglowym, pod polską banderą wokół bieguna Północnego w ciągu jednego sezonu., po wolnych od zalodzenia wodach Morza Arktycznego, najpierw wzdłuż północnych brzegów Eurazji do Cieśniny Beringa,  i dalej na wschód, wzdłuż północnych brzegów Ameryki Północnej, by zakończyć krąg atlantyckim rejsem.

Do tej pory kilka polskich jachtów dokonało Przejścia Północno-Zachodniego, natomiast nie było żadnych prób przepłynięcia  Przejścia Północno-Wschodniego, jak i też opłynięcia Bieguna Północnego.

       Aby zrealizować to zamierzenie, trzeba będzie pokonać poważne trudności, ale też mieć dużo żeglarskiego nosa, by chociażby poradzić sobie z barierą lodową, czyli przepłynąć przez kluczowy punkt Cieśninę Wilkickiego,  zaraz po  ustąpieniu paku lodowego w rejonach Mórz Karskiego i Łaptiewów. Pola lodowe bowiem  ustępują tam się nie każdego roku i to tylko na krótki okres.

 Nie trzeba dodawać, że wyzwanie to jest dużym przedsięwzięciem organizacyjno technicznym. Na taki rejs może wyruszyć tylko typ jachtu sprawdzony w arktycznych warunkach, o kształcie kadłuba redukującym ryzyko uszkodzeń od dryfującego lodu, jacht odpowiednio wyposażony, przystosowany do pływania w niskich temperaturach, posiadający środki łączności i bezpieczeństwa, cechujący się dużą autonomią pływania.

Niezależnie do od najlepiej przygotowanych spraw technicznych, powodzenie wyprawy zależy jednak od ludzi Największa rola w sprawnym przeprowadzeniu rejsu przypada załodze i to nie tylko podczas lawirowania jachtem pomiędzy polami lodowymi. Załoga musi tworzyć mocny zespół, który się musi sprawdzić podczas ponad czteromiesięcznego arktycznego rejsu. (…)

Doprowadzenie do organizacji takiego rejsu było tylko możliwe, dzięki wieloletnim przygotowaniom, rozeznaniem warunków formalnych i przepisów granicznych, a szczególnie dzięki kontaktom z żeglarzami rosyjskimi, którzy służyli i służą pomocną dłonią w rozwiązywaniu spraw formalnych w pozwoleniach na przejście przez arktyczne rosyjskie wody terytorialne. Rejs jest też okazją do poznania portów, do których jeszcze nigdy nie przybyli polscy żeglarze, wymagać też będzie od załogi poszanowania miejscowych przepisów i zwyczajów.

Niewątpliwie medialna promocja tego  trudnego, długiego  arktycznego wyzwania, będzie doskonałą promocją polskiego żeglarstwa, przybliży polskiemu społeczeństwu znajomość polarnych zagadnień, bowiem uczestnicy rejsu na lądzie, spotkają się nie tylko z napływową ludnością, ale też z rdzennymi mieszkańcami tych terenów: Nieńcami,. Jakutami, Czukczami, Eskimosami. Zrealizowane filmy i prezentacje multimedialne pozwolą przybliżyć piękną i nieznaną Arktykę.

Długotrwałe przemierzenie arktycznych wód będzie też przyczynkiem do wywołania dyskusji o frapujących ludzi zagadnieniu tzw. „globalnego ocieplenia”, które szczególnie jest zauważalne w arktycznych akwenach.

 

Harmonogram polarnego rejsu wokół Bieguna Północnego

Jacht „Lady Dana 44”   -   lato i jesień 2013 roku

 

 

Wyjście z portu

Dystans w Mm

Czas na morzu

Przybycie do portu

Sopot 

Archangielsk

10.06.2013       

1200

20

01.07.2013

Archangielsk

Šojna                           

07.07.2013        

250

2

09.07.2013

Šojna

Varandej                    

10.07.2013        

420

3.5           

13.07.2013

Varandej

Amdierma

14.07.2013          

90

0.8           

14.07.2013

Amdierma

Dikson

15.07.2013

440

3.7           

18.07.2013

Dikson

Tajmyr

20.07.2013        

420

3.5           

23.07.2013

Tajmyr

Tiksi

23.07.2013        

550

4.6          

28.07.2013

Tiksi                    

Pewek

30.07.2013        

840

7.0            

06.08.2013

Pewek  

Wankaren

08.08.2013       

350

2.9         

10.08.2013

Wankaren

Prowiedienija

12.08.2013       

320

2.7         

14.08.2013

Prowiedienija      

Nome

17.08.2013       

180

1.5         

18.08.2013

Nome

Barrow

20.08.2013       

540

4.5         

24.08.2013

Barrow

Sachs Harbour            

26.08.2013       

590

4.9         

30.08.2013

Sachs Harbour    

Cambrige Bay               

01.09.2013       

540

4.5           

05.09.2013

Cambridge Bay   

Pond Inlet                      

07.09.2013        

800

6.7         

13.09.2013

Pond Inlet            

Holsteinborg

15.09.2013        

600

5.0         

20.09.2013

Holsteinborg

Nanortalik

22.09.2013      

550

4.6          

26.09.2013

Nanortalik     

Reykjavik

28.09.2013        

660

5.5           

03.10.2013

Reykjavik

Wyspy Owcze              

06.10.2013        

480

4.0        

10.10.2013

Wyspy Owcze     

Szetlandy 

12.10.2013       

190

1.6        

13.10.2013

Szetlandy 

Farsund                     

15.10.2013        

280

2.3        

17.10.2013

Farsund 

Sopot                         

18.10.2013       

580

4.8         

22.10.2013

 

                                             Łączny dystans Mm        10.870

Podstawowy skład załogi: 

Ryszard Wojnowski, 55 lat, kapitan jachtowy, doświadczenie 50000 mil morskich, w tym między innymi roczny rejs na s/y Alf w latach 1978/79 do Ameryki Południowej, w 2004 roku  rejs na s/y „Panorama” z Ushuaia na Antarktydę, w 2010 roku  rejs jachtem s/y „Dana 44” na Szpitsbergen z przekroczeniem 80 stopnia szerokości.

Cezary Bajer, lat 44, jachtowy sternik morski, 15000 mil morskich, doświadczenie - rejsy po wodach Morza Bałtyckiego i Północnego w tym wielokrotnie jako kapitan repliki szesnastowiecznego okrętu wojennego zaporoskich Kozaków - czajki „PRIESVIATA POKROVA" z ukraińską załogą, pływa od dwunastego roku życia.

Michał Kochańczyk, lat 63, sternik jachtowy, 5000 mil morskich, przepłynął między innymi Morze Bałtyckie na tratwie „Nord-bis”, alpinista, polarnik, posiadający duże doświadczenie lodowcowe z Gór Wysokich i gór Arktyki, kierownik i uczestnik ponad trzydziestu wypraw górskich.

 

Dokładny opis rejsu i trasy prześlemy na życzenie.

OYA Team

Najobszerniejsza tego rodzaju pozycja wydawnicza w polskiej literaturze. Zawiera 364 wierszy 165 poetów. Jest to kompleksowy przegląd polskiej twórczości marynistycznej na przestrzeni wieków. Autorski wybór prof.Jacka Czajewskiego, jachtowego kapitana ż.w. obejmuje większość polskich poetów - od Galla Anonima i Jana Kochanowskiego poczynając, poprzez Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, Adama Asnyka czy Mariusza Zaruskiego, na Wisławie Szymborskiej kończąc. W rozdziale "Notaki o autorach" Czytelnik znajdzie krótkie informacje ukazujące sylwetki większości autorów.

Oprawa broszurowa.
500 stron.
Format: 148x210mm.
ISBN 83-89915-26-X
cena 32
Copyright © 2010 OTAGO ●